حجت بودن حضرت زهرا

حجت بودن حضرت زهراReviewed by جلالی on Apr 14Rating:

حجت بودن حضرت زهرا

درباره همه چیز : با توجه به روایات چند معنا برای حجیت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ بر سایر ائمه متصور است:

۱٫ الگو بودن حضرت زهرا (س)

حضرت زهرا (س) طهارت ویژه‌ای داشتند و خداوند نیز در آیه تطهیر به این طهارت ویژه اذعان می‌نماید. این طهارت در تمام ابعاد زندگی حضرت نمودار بوده است. حضرت در رفتار و منش و کردار خود به ویژه با تأسی ایشان به پدر بزرگوار خویش نبی مکرم اسلام (ص) الگویی ارزشمند برای سایر اهل بیت پیامبر و فرزندان طاهرینش بودند و امام زمان (عج) نیز در یکی از توقیعات شریفشان نیز به همین مطلب اشاره می‌نمایند.[۱]

۲٫ ملاک تمایز حق از باطل

این معنا با توجه به روایاتی که ائمه ـ علیهم‌السلام ـ را به عنوان حجّت الهی معرفی کرده‌اند به دست می‌آید.

مثلاً حضرت امیرمؤمنان ـ علیه‌السلام ـ از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «من، علی، فاطمه، حسن، حسین و ۹ فرزند حسین ـ علیهم‌السلام ـ حجت‌های خدا بر خلق او هستیم. دشمنان ما دشمنان خدا و دوستان ما دوستان خدا هستند و خداوند به خاطر رضایت فاطمه، راضی می‌شود و به خاطر غضب فاطمه، غضب می‌کند».[۲]

طبق این دسته از روایات معنای حجت بودن ائمه بر مردم این است که آنها ملاک حق و باطل و ملاک دوستی و دشمنی با خداوند محسوب می‌شوند و بر همین اساس حجت بودن حضرت زهرا (س) بر مردم و سایر اهل بیت و ائمه علیهم‌السلام این است که در منظر اهل بیت ـ علیهم‌السلام ـ نیز ملاک جدایی حق و باطل و دوستی و دشمنی با خداوند فاطمه ـ سلام الله علیها ـ می‌باشد.

۳٫ نقش تکوینی حضرت زهرا(س) در شکل گیری وجود اهل بیت(ع)

حضرت زهرا (س) به عنوان تنها کفو امیرالمؤمنین علی(ع) و همسر حضرت و مادر ائمه معصومین تنها فردی است که به لحاظ طهارت تکوینی و عصمت باطنی شایستگی همسری امیرالمؤمنین و بستری شایسته برای شکل‌گیری وجود دنیایی آن انوار ملکوتی را دارد. لذا می‌توان یکی از معانی حجت بودن حضرت بر سایر ائمه معصومین را در همین راستا و به عنوان واسطه شکل گیری وجود زمینی آن انوار ملکوتی تبیین کرد.

لازم به ذکر است که گرچه حضرت علی(ع) با زنان دیگری هم ازدواج کرد، اما کفویت حضرت زهرا و علی در ازدواج با هم، کفویت در همه شئونات و فضایل است و این امتیاز ایشان در پیدایش این نسل پاک و برتر است. و این تفاوت ایشان با مادر سایر ائمه هدی است، چنان که در حدیث نبوی به این امتیاز اشاره شده است.

و البته این حجیت به هر سه معنا ملازماتی دارد و آن برتری مقام عصمت کبری حضرت زهرا (س) از حیث مقامات باطنی و اخلاقی نسبت به فرزندان معصوم خویش می‌باشد که البته با توجه به کفو بودن حضرت با امیر المؤمنین ـ علیه‌السلام ـ و هم رتبه بودن از حیث مقامات باطنی اخلاقی و از طرفی برتری و فضیلت امیرالمؤمنین بر سایر ائمه بیانگر برتری هم کفو او؛ یعنی حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ نیز می‌باشد.

………………………………………………………………………..

پاورقی‌ها:

[۱]. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، تهران، انتشارات اسلامیه، بی تا، ج۵۳، ص۱۸۰٫

[۲]. همان، ج۳۶، ص۲۲۸٫

 



سایتی به وسعت همه چیز که در اون سعی میکنم تجربیات و مطالب در خور توجه رو که دوستشون دارم قرار بدم و امیدوارم با پیشنهادات و انتقادات خودتون من رو راهنمایی کنید. با تشکر


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوست داری سایت خودتو داشته باشی همین الان این کار رو بکن
امتیاز دهید:
به این صفحه

به این سایت
برای محبوب کردن سایت روی 1+ کلیک کنید