دلیل خواب دیدن چیست؟

دلیل خواب دیدن چیست؟Reviewed by Mj on Feb 23Rating:
در مورد خواب توجه شما را به مطالب زیر جلب می کنیم:
تعبیر-خواب-زنبور
خواب از حیث آنچه که انسان در خواب می بیند و از جهت مقام و مرتبه وجودی انسان که گیرنده و دریافت کننده آن صور می باشد دارای اقسامی است .
۱- خوابی که بسته به نوع مزاج بدنی انسان یا خلقیات وی , مستند به اسباب خارجی طبیعی , مزاجی و یا اسباب داخلی یا اخلاقی و روحی انسان می باشد. مثلا گفته شده کسی که مزاجش گرم است حرکاتش مشوش و مضطرب بوده , خواب او هم پر از اضطراب است . این خواب آشفته مستند به مزاج بدنی خواب بیننده می باشد. یا اگر کسی انسانی یا فعلی را دوست داشته باشد آن را در خواب می بیند و یا نسبت به شخص بغض و عداوت دارد در خواب با او جدال می کند, این جدال و همراهی با دوستان در خواب مستند به خلقیات و ملکات اخلاقی انسان است .
۲- خوابی که به حوادث خارج از مسائل و مزاجی و خلقی , مربوط است در این نوع خواب نفس انسانی از عالم دنیوی گذشته و با توجه به سنخیتی که با عالم مثال و عقل دارد با آن دو مرتبط می گردد و این نوع خواب گاهی صریح و واضح است و تعبیرش آسان می باشد مانند خواب حضرت ابراهیم در کشتن فرزندش حضرت اسماعیل و گاهی غیرصریح و روشن است که ارجاع آن خواب به معنای اصلی خود مشکل و سخت است . مانند خواب حضرت یوسف (ع ). و در مواردی خواب غیرصریح است که از این نوع خواب به اصغاث احلام یاد می کنند, یعنی خواب های پریشان و آشفته .
برای آگاهی بیشتر ر.ک : خواب و نشان های آن , استاد محمد شجاعی , تدوین : محمدرضا کاشفی .
به طور کلى خواب و رؤیا بر سه قسم است، چنان که رسول گرامى اسلام(ص) مى فرماید: «الرؤیا ثلاثه: بشرى من الله، و تحزین من الشیطان، والذین یحدث به الانسان نفسه فیراه فى منامه؛ خواب و رؤیا سه گونه است. گاهى بشارتى از ناحیه خداوند است، گاه وسیله غم و اندوه از سوى شیطان و گاه مسائلى است که انسان در فکر خود مى پروراند و آن را در خواب مى بیند»، (میزان الحکمه، ج ۴، ص ۱۶، انتشارات مکتبه الاسلامى).
برخی از رؤیاها ناشی از تأثیر اسباب و عوامل خارجی مانند گرما و سرما و یا عوامل داخلی مثل مریضی و وضع مزاج و پر بودن معده و ناراحتی و … بر روی قوه متخیله انسان و در نتیجه رؤیا و خواب انسان مؤثر است. همچنین اخلاق و خصوصیات انسانی تأثیر زیادی در نوع تخیل انسان دارد مانند دوست داشتن شدید کسی یا کاری به همین جهت، اغلب خواب ها ناشی از تخیلات نفسانی است که برآمده از همین تأثیر اسباب و عوامل خارجی یا داخلی است که در حقیقت حاکی از کیفیت عمل و اثر این اسباب است و حقیقتی در پس آن نیست. اما همه خواب ها اینگونه نیست بلکه خواب های صادقه و رؤیاهایی هم هست که کاشف ازحقایق و حوادث خارجی است.
زمان خواب دیدن مثل سر شب یا وسط شب یا آخر شب یا بعد از نماز صبح فرق دارد. معمولاً خواب هاى صادقه نیمه هاى شب مى باشد و معمولاً خواب هاى بعد از نماز صبح قابل تعبیر نیست، حتى فصل هاى سال هم در تعبیرخواب تأثیر دارد؛ مثلاً فردى در پاییز ببیند که درختان او میوه کرده است، این دلالت بر ضرر وى دارد و اگر هنگام بهار ببیند دلالت بر منفعت او دارد. حتى شخصى که خواب مى بیند فرق دارد مثلاً اگر کاسب خواب ببیند کاسه شیر مى نوشد دلالت بر کسب مال دارد؛ ولى اگر دانشجو و طالب علم چنین خوابى ببیند، دلالت به تحصیل علم دارد و… .
به هر ترتیب تشخیص این که چه خوابى صادق است کار دشوارى است و اساسا تعبیر نمودن خواب جنبه الهامى دارد و با صفاى باطنى به دست مى آید.
در هر صورت اگر رؤیا صادقه باشد بیانگر واقعیت است و از گذشته یا آینده به درستی خبر می دهد و یافتن برخی پاسخ ها و دستیابی به منابع می تواند از این نمونه باشد.
نکته آخر آن که خواب، به هر شکلی که باشد هیچ گونه الزام و تکلیفی برای انسان درست نمی کند مگر خواب پیامبران که گاهی جنبه وحی دارد مثل خواب حضرت ابراهیم(ع) که در قرآن کریم آمده است (آیات ۱۰۲ تا ۱۱۰ سوره صافات).
به هر حال خواب های افراد بر حسب روحیات معنویشان تفاوت هایی با هم دارند که برآمده از کردار و رفتارشان می باشد؛ اگر با ایمان و عمل صالح زندگی کنند و در رعایت آداب دینی کوشا باشند قطعا خواب هایی که می بینند که از صفای باطنی آنها حکایت دارد و گاهی هم به ثمر می نشیند و اگر در رعایت دیانت سست بوده و خدای ناخواسته اهل گناه باشند؛ خواب های مخوف و پریشان و بیهوده خواهند دید که می تواند برای انسان هشدار دهنده باشد چنان که خواب های خوب بشارت بخش است.
تعبیر خواب
با توجه به مطالب فوق نکته ای که در زمینه تعبیر خواب اهمیت دارد این است که هر خوابی که دیده می شود، کاملا شخصی است و نیازمند تعبیر خاص است. هر کس تحت شرایط خاص و ریژه ای که دارد ، خواب می بیند ، بنابراین شخصا باید به معبر رجوع نماید و از تعبیر خواب خود آگاه شود .
کتابهایی که در این زمینه وجود دارد احیانا شامل روایاتی در این باب است که نمی توان گفت: تمامی آنها به طور کلی معتبر نیستند، ولی در هر صورت از آن جهت که خوابها شخصی هستند و باید به صورت خاص تعبیر شوند، نمی شود به آنها رجوع نمود و برای تعبیر خواب حجیت ندارند.
در پایان تذکر این نکته لازم است که برای رفع نگرانی و در امان ماندن از خواب های پریشان و مهمتر ترک گناه، انجام امور ذیل تأکید می شود:
– همیشه با وضو و طهارت بودن.
– نماز اول وقت خواندن به طور مستمر و برنامه ریزی شده.
– به قدر توان و حال و حوصله با قرآن و دعا مأنوس شدن.
– صدقه فراوان دادن (هر چند اندک باشد به صورت مکرر).
– پرهیز از مجالس گناه و معاشرت با افراد گنه کار و کم ایمان.
– مطالعه کتب مفید به ویژه کتب مذهبی.
– با وضو و طهارت بودن پیش از خواب.

 



Mj

دستیار آقای جلالی هستم!! که برای کمک به ایشان من نیز مطالبی را برای دوستان درسایت قرار میدهم :)


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوست داری سایت خودتو داشته باشی همین الان این کار رو بکن
امتیاز دهید:
به این صفحه

به این سایت
برای محبوب کردن سایت روی 1+ کلیک کنید